" A year from now you may wish you had started today "

02 February 2011

Darurat

27/1/2011-(Khamis) 

Hari ni hari last kuliah aku sebelum 'winter break'.Pas abis kelas anatomi jer bunyi budak lam kelas aku menjerit "cuti 2 minggu oiiii!!"...semua pakat pandag kat Ikhwan,roomate aku,pastu gelak ramai2..ha ha...hepi sangat la 2 ya... Hari esok kami sepatutnya gi lawatan kat Iskandariah,tapi penganjur tangguhkan sebab ada rusuhan kecil2an kat Cairo...Hampeh tol la diorang yang wat rusuhan ni,kalau nk buat nape la wat time cuti2 gini...Tapi aku & kawan2 still steady sebab kalau xdpt g ngan penganjur pon kami still leh g sendiri...kt kepala otak aku time 2 duk terbayang Cairo,bowling,movies,futsal,pantai..wah!syoknya!!!Cairo tunggu!Aku datang!!

28/1/2011-(Jumaat)


Kami dimaklum berlaku rusuhan kecil2an di pekan kami,Mahattah..Namun tiada kecederaan dilaporkan...dan kami masih meneruskan kehidupan seperti biasa..Pagi ni aku makan kt kedai Indo-Malaya..Sambil duk makan kami tgk berita yg memaparkan rusuhan yang berlaku kt Mesir ni..Ish..teruk jgk ya...dah la ramai yang terlibat...paling teruk kat Cairo,Suez & Iskandariah...Punya la ganas aku tgk lam tv,siap ada kereta kebal & gas pemedih mata lg doe...air pancut jgn duk cerita la...perusuh lak memamg cam dah nekad,siap baling batu kat pihak berkuasa & rempuh barisan mrk ramai2...Dasat...aku xsangka gini...


29/1/2011-(Sabtu)

Pagi ni berlansung pertandingan basketball antara muhafazah(antara universiti) di Istad Gamaah..Tapi aku,muttaq & Azim memalaskan diri yang memang pemalas utk pergi program 2...Dengar kata ada jualan makanan ke ape ntah...Lantaklah yang penting hari ni aku masak...aku masak spesel punya ari ni,nasi putih dan jeng jeng...Telur Goreng!ha ha ha...

Pas Acap balik,dia kata wakil daripada Cairo tak datang sebab ada rusuhan kt sana...so mereka tarik diri...aisey,lam hati aku terfikir teruk sangat ke rusuhan yang berlaku...erm...Apa2 pun aku jangka rusuhan kat cini xubah cam kt Malaysia,sehari dua bersurai la 2...

Pada hari itu kami dimaklumkan Ust Shobri yang perintah berkurung sudah diarahkan...adoi...darurat dah ni!Pihak polis dah ilang kuasa,sbb pihak tentera dah amik alih...adoi...adoi....biar betul....

Penduduk Mesir memang dah nekad untuk jatu\uhkan pemerintahan Husni Mubarak yang dah berlanjutan selama 29 tahun...mereka dah nekad nak laksanakan cam Tunisia buat....mereka xmain2....kat pekan aku pun dengar kata semalam ada juga tunjuk perasaan yang dibuat,tp tidaklah sehebat di Cairo dan Iskandariah dan Suez...apa2 pun perintah berkurung bermula jam 4 ptg-8pg...
Share:

0 comments:

Post a Comment