" A year from now you may wish you had started today "

10 March 2011

Ops Piramid : Perjalanan Seorang Hero...

Korang mesti pernah dengar pasal Ops Piramid yang dilancarkan kerajaan baru2 ni..Bagi yang xtau,mungkin sbb korang mmg katak di bwh tempurung aku citer cikit la..Ops Piramid ni adalah bagi menghantar pulang pelajar Malaysia yang berada di Mesir disebabkan ada rusuhan kat sana..dan aku merupakan pelajar yang terlibat secara lansung ngn Ops ni...

  Tapi tahukah anda?chewah!..dalam 11,000 pelajar yang dihantar puulang,terdapat 100 orang dalam kalangan mereka yang lain dr yg lain...Apa yang lainnya?erm...diorang bukan balik naik MAS,or AIRasia,or Emirates,tp diorang naik Charlie!!Apa tu Charlie???Ni xde kaitan ngn Charlies Angels tau...ni nama kapal terbang askar beb~...

3/2/2011 ~KHAMIS

ni je barang2 aku utk keluar dr Mesir ; baju sehelai.
seluar sehelai,laptop.
yeah!arahan utk berpindah dh dikeluarkan utk pelajar2 zagazig,apa lg semua kecoh packing barang la..tp berat xleh lebih 7 Kg beb!aku punya boxer sehelai pon dh 1 kg dah,laptop 4.5 kg,baju lg,seluar lg,buku2 lg...adoi...
solat hajat utk keselamatan ;muttaq & acap
Ptg tu jgk 8 biji bas dtg mai amik kami utk pergi ke Embassy kat Cairo..Plg penat tunggu bas,memang lama giler la!Tapi semua 2 permulaan je beb,dlm perjalanan ke Embassy,17 kali kami ditahan(roadblock) oleh pihak tentera!DIa mintak check pasport...perrGhhh!perjalanan yg ptt amik masa 1.5 jam terpaksa meleret hingga 4 jam!!Bayangkan la...
  AKu memang nak amik gambar keta kebal yang meleret2 panjang sepanjang perjalanan kami,tp ada kawan aku yg kena bagi warning kt askar...Lgpn kamera aku xde flash!lorr...

4/2/2011 ~ JUMAAT 

Ni part paling borim!!!arrrgghh!!!duk kat cini utk tunggu fly ke Jeddah...dah la makanan mahal,tak sedap plak 2...kata ada bantuan makanan..ari kami nk g aiport baru manakan tiba 4 lori...baru kami tahu pastu,yang bekalan makanan dirompak oleh perusuh ketika dalam perjalanan dtg...hampeh tol la perusuh ni...menyusahkan orang je kejenya..

5/2/2011 ~ SABTU

ni bekalan makanan,tp air aku xde dpt pon...ciss...punya la haus!
ha ha ha..dapat arahan yg kami akan fly ke Jeddah..ye la sebelum pulang ke Malaysia kami perlu ke Jeddah lu utk berpindah ke tempat yang selamat...


  sampai je kat airport Cairo memang terkezut la beb!Manusia mmg ramai!Sampai melimpah keluar wa cakap lu...Siap ada wat khemah lg kat luar terminal...ni memang serius punya kes...tunggu 9 jam la siot kami punya giliran baru leh naik kapal terbang...
ramai kan..ngan suami isteri,pelajar,anak kecil..

awek2 purdah baca Quran





Ni kt "mall" xjauh dr airport..aku sempat tdo kt cini lu



airport
kapal terbang ni la yg kami naik..percaya@x muat 300 orang do!cam sardin!
(utk ke Jeddah) nama dia Charlie Airline..ciss


7/2/2011 - 9/2/2011 ~ ISNIN - RABU

Borim giler cam ***...tunggu giliran utk balik Malaysia...punya la lama tunggu...makan tido makan tdo je keje kat cini..cam hampeh..borim2...tido beramai2 kat dalam gudang,tp..makan besh la...ari2 makan ayam goreng..he he he...









10/3/2011 ~ KHAMIS

Tibalah saat yang ditunggu2..akhirnya no token aku diumumkan utk berlepas pulang ke Malaysia!Yahoo!!!memang seronok giler la time 2...bila sampai kat airport Jeddah,TUDM yang sambut kami!!?!!apa cer ni???tidak!!!!kami terpaksa balik ngan Charlie!!!memang hampeh...katanya kami 100 orang ni je yang 'bertuah' kena balik ngan Charlie..apa punya badigol bin sood la...adoi...time 2 memang rasa nk pitam & pelbagai rasa la...giler tol la...ada 6 orang yang tarik diri drpd 100 orang...aku xnk tarik dr sbb kang nati tunggu giliran lambat ag...terpaksa la ku tempuh jua...ha ha ha..


  Korang nak tau apa yang spesel sal Charlie ni..
-tempat duduk sempit nak mampus...
-xde pramugari,juz pramugara yg terdiri dr askar2
-tingkap dia kecik nk mampus smpai korang kena tgk dinding je
-plg besh ialah dr Jeddah ke Malaysia mengambil masa 18 jam!!!!wuuu wuuu wuu

Lama sampai 18 jam???ni sbb Charlie ni leh terbang rendah je,lebih tinggi ckit drpd layang2...pastu engin dia korang jgn ingat dia pakai engin sama cam Concorde plak ya...pastu kena isi minyak sebanyak 2x...sbb 2 kami kena transit kat 2 negara...iaitu first kat Abu Dhabi..kedua kt Maldives...kira cam leh melawat 2 negara secara percuma la...ok la 2..  Jeddah ke Abu Dhabi = 4 jam...Abu Dhabi ke Maldives = 4 jam....Maldives ke Malaysia = 7 jam..setiap transit lam 1.5 jam...so 18 jam la kan..






transit pertama kat Abu Dhabi
transit kedua kat Maldives
Maldives?Negara ke 2?ye la...negara ni terletak di selatan India..so xheran la orang2 dia cam india..cantik cikit kot..he he ..tp negara ni memang cantik la,sebab terbina drpd beberapa buah pulau kecil...so kalau sesapa nk g bercuti ngan suasana pantai memang xkan menyesal g cini...










Lam kul 3 ptg waktu Malaysia kami selamat sampai di tanah air tercinta!yeay!Apa yg spesel ketibaan kami disambut oleh Menteri Pertahanan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.Aku time 2 dah mual2 + nak pitam dh sbb lama sgt lam pesawat...nasib baik la leh control macho ag sbb byk reporters ada..apa2 pon tima kasih byk2 kat kerajaan Malaysia,TUDM,TTDM,TLDM,Tabung Haji dan semua pihak yang terlibat...


-the end-
Share:

0 comments:

Post a Comment