" A year from now you may wish you had started today "

31 May 2011

final exam...

Adoi la...lama benar rasanya xupdate blog aku yg ntah ape2 ni..sbb xde masa ( bajet bz) & sbb xde bnda sgt nk dipostkan...

  Apa2 pun skang ni aku ngah exam...Baru abis lam paper 29 hb lepas,paper Anatomy...punya la banyak kena cover...sampai xtdo malam,n malam exam memang aku lansung xtdo la...alhamduniLLAH ok la jgk...xde la jwb ngan cemerlang tapi aku rasa ok sgt dah...alhamduniLLAH...

  Apa tu Anatomy?Cam Grey's Anatomy ke?Ok...Anatomy ni ialah cabang ilmu perubatan untuk kita kenal segala jenis benda yang ada kat tubuh badan manusia (iaitu kita)..Ini termasuklah pembuluh darah,organ,ligament,otot,saraf...Benda-benda ni diajar dalam anatomy akan namanya,bahagiannya,kedudukannya,hubungannya,dan pelbagai lagi lah...

  Contoh ialah gambar di bawah agar kita kenal organ dalam thoraks ( kat dada ) kita...



Kita selalu dengar@tengok orang cakap yang hati@liver kita ada kat antara buah dada kita kan?Tapi sebenarnya salah!Yang betul hati berada kat bawah dada...haa...kan dah kantoi...Yang kita ingat tempat hati sebenarnya ialah tempat 'bersemadi'nya jantung kita...apa2 pun inilah Anatomy!Yeah....

  Anatomy sgt2 penting untuk pembedahan sbb kena la tahu dulu kt mana tempat nk bedah kan...haaa...Selain itu untuk tau kat mana nak letak stethoscope ( benda yang Doctor main dengar tuh )..Apa2 next paper lam 6 hari lagi iaitu BioChem...Yeah...doakan aku k!


Share:

0 comments:

Post a Comment