" A year from now you may wish you had started today "

19 July 2011

Dulu Short-Tempered...Skang Cool...

Teringat dulu kala,time panas baran lu...huiii...kecik punya hal je bro,tp abis segala menatang aku sebut..lagi teruk bro,bila dah tak terkawal bukan setakat sumpah seranah,tp ciap ajak bertumbuk ag..time 2 xkira sape dah,kwn2 ke,sahabat handai ke mahupun keluarga terdekat..cakap ikut lepas je...

  Tapi semua 2 dulu bro,skang gua dah insaf ler..sbb..byk keburukan panas baran ni,bila pikir memang xde pekdah lansung,menyusahkan ada la...skang gua dah cool,ilek,tenang jer,sbb 2 org pngil gua mR. cOOL skang..he he..gua tau ramai antara kita yg masih brsikap panas baran ni,he he...sebenarnya panas baran ni bukan  penyakit pon,bkn disebabkan kuman or virus,tp juz mentaliti or psiko jer...

  Nape aku ckp sbb mentaliti seseorg...?sbb panas baran ni merupakan PERASAAN...siapa yg mengawal perasaan sendiri kalau bukan individu sendiri kan?Ramai org cakap panas baran ni sbb keturunan la,ape la...xde kaitan secara lansung,tp mungkin secara tidak lansung,contoh bila dia tgk ayah dia seorang yg panas baran,so si anak tersebut menjadi terbiasa n terpengaruh...

  APa pun oleh krn panas baran ni dikawal mentaliti seseorg,ia boleh diubati dgn sgt mudah or sgt susah..bergantung kpd tahap kekuatan mentali individu terbabit..Ok..kita ambil contoh,jika kita tkt kpd hantu,ia cuma membabitkan perasaan kita seorang shj,so,cuma mind set bhw hantu itu tidak wujud...ia boleh menjadi sgt susah dan sgt mudah bukan?

  Selalunya panas baran ni sinonim dgn sikap ego..bila brsikap ego maka lahirlah pelbagai sikap negatif lain spt   tidak menerima pandangan org lain,pantang dikritik,pantang dicabar,terasa dirinya terbaik dan sbgnya...selain itu,org yg panas baran selalu berfikiran negatif,bila berpikiran negatif korang pikir sendiri la apa jadinya,kita buat baik dikatakan berpura2 n sbgnya...lagi 1 n plg penting,org yang panas baran ni sgt susah utk meminta maaf kpd org lain walaupun dia bersalah... so,mulai hari ni,sape2 yg panas baran kerapkan meminta maaf kpd org lain walaupun kesalahan anda buat teramat kecil dan mudah2an kita akn bersikap lebih merendah diri..pastu,kena la rendahkan tahap keegoan diri,terima pendapat org lain,terima kesalahan dri,dan cubalah berfikiran positif ya!


p/s ; korang bukan terbaik,ada org yg jauh lebih baik drpd korang ( ditujukan kpd insan yg panas  baran )
Share:

0 comments:

Post a Comment