" A year from now you may wish you had started today "

06 August 2011

5 Kuih Aku Paling SUka tImE bUlAN pOsA..

hua hua...bulan posa ni mmg besh makan kuih kan..kdg2 beli kuih lg byk dr lauk...pastu membazir jer...apa2 pon duk kt umah mmg besh siot la...hOme swEEt hOmE!

  Dalam byk2 kuih atas muka bumi ni ada 5 kuih yg aku paling suka...tp smlm aku g bazar ngn bro aku sempat beli 3 jenis jer kuih y aku mmg plg suka...he he...xpe2..ada byk masa ag...

5)Lompat Tikam


DIa punya nama mmg mengerikan bukan?tp dia punya rasa mmg besh giler la!mmg x dinafikan kuih ni aku plg minat..tp ramai org luar kelantan yg x kenal akn kuih ni...silap2 ai bulan pas korang rasa kuih lompat tikam ni xleh tdo sbb teringat akan kesedapannya!!!huiii...

  Ok..kuih ni dia ada cam tepung kaler hijau 2...then ada gak pulut kaler merah..ia dimakan ngan cecair manisan ngan santan...giler beshhhh!...aku beli semalam ingt harga dh naik tp still mantain RM1...giler murah kan...tp rasa dia cam xngam sgt la,sbb manisan & santan dia cair sgt la..apa2 pon nt aku akn beli kt tmpt yg sedap ag..huu huu...

4) Akok Jagung


Ni sapa2 xkenal kuih ni mmg leh hantuk kepala kat dinding la..ada ke xkenal ngan kuih tradisional plg terkenal ni..ekceli kuih akok ni ada 2 perisa iaitu akok pandan ngn akok jagung...akok pandan kaler dia hijau,n akok jagung kaler dia kuning...tp aku prefer akok jagung sbb rasanya mmg besh xhingat!!


  APa yg mengecewakan ialah akok jagung xfemes cm akok pandan,sbb ramai yg lg suka akok pandan...smlm pon aku g kt satu gerai yg mmg femes ngn akok jagung dah abis terjual...kung hajau betoi la abang 2 dia balun RM50 akok jagung...xsempat aku nak beli...ciiss cisss dan ciss lagi...xpe2,ai ni aku akn g awal2 utk beli akok jagung tersebut...padan muka abg 2 xleh beli dah...ha ha ha...


3) Onde - onde


Onde - onde!ya!kuih ni sgt sinonim ngn bulan posa kan...sape2 yg xkenal ngn kuih onde2 ni samada dia xposa or xg bazar ramadan kot...onde-onde @ kuih melaka mmg besh bila wt bukak posa or moreh,aku pon sekali balun lam 20 biji gak la...hua hua...

2 ) Kuih Pelita


Kuih Pelita ni ada 2 lapisan iaitu lapisan drpd santan dan lapisan bawah ada manisa brwarna hijau..apa yang besh ia dibungkus ngn daun pisang...tp skang aku tgk susah gak nk jumpa yang dibungkus ngn daun pisang,yang byk ada dia taruk lam bekas plastik ( tupperware ) ,tp xbesh cam yg dibungkus lam daun pisang la..

1) Sri MUka


Sri muka mmg bgus utk muka..bgus utk awet muda sbb diperbuat drpd pulut..he he...dia pon ada 2 lapisan ,lapisan atas ialah manisan yg kaler hijau n kt bawah ialah pulut...kuih ni antara kuih yg aku xrasa ag utk bukab posa ni...he he he...xpe2...kuih ni sasaran aku utk esk hari...


p/s ; xkisah la kuih apa pon kita makan,kena bersyukur ngn rezeki ALLAH..he he...selamat berpuasa...

Share:

0 comments:

Post a Comment