" A year from now you may wish you had started today "

23 September 2011

Fakta Hari Ini...-10 Fakta Mimpi -



1- Orang Buta Juga Bermimpi

Orang yg dilahirkan buta dalam mimpinya memang tidak melihat “gambar-2” tapi mereka bermimpi tentang suara, sentuhan dan emosi yg mereka rasakan. Memang sulit bagi orang normal untuk  memahami, tapi “keinginan” tubuh untuk tidur dan bermimpi sedemikian kuatnya sehingga  mengatasi segala macam hambatan fizik manusia.

2- Kamu Akan Lupa 90% Dari Mimpimu

Sekitar 5 minit setelah kamu terbangun kamu akan segera melupakan 50% dari mimpimu, 10 menit kemudian 90% “jalan cerita” mimpimu akan dilupai.

3- Semua Orang Bermimpi

Ya.Memang benar semua orang bermimpi.Akan ttp,individu yg mempunyai daya imaginasi yg lebih kuat dan suka berimaginasi ( berangan2 ) mempunyai mimpi yg lebih panjang!

4- Rangsangan Dari Luar Mempengaruhi Mimpi Kita

Ia disebut “Dream Incorporation”.Contoh dalam mimpi kita terasa haus dan minum air,namun ttp haus itu tidak hilang,dan kita minum lg dan terasa haus lg..sampai la kita terjaga,dan kita benar2 terasa haus! Yang aku selalu kena ialah rasa hendak kencing dalam mimpi,masuk tandas kencing berulang kali namun tidak puas..he he...sampai la aku terjaga dan tol2 nk kencing...nasib la xkencing atas katil..ha ha ha..

5- Saat Bermimpi Tubuhmu Akan Lumpuh!

Ini utk mengelak tubuh kita drpd bergerak2 mengikut alur mimpi.Bayangkan jika mimpi dikejar makwe lama abis la langgar dinding kan?Bagaimana ini boleh berlaku?ketika kita tidur ada hormon yg dihasilkan utk 'inhibit' fungsi saraf di tulang belakang yg menyebabkan tubuh rileks dan lama2 menjadi lumpuh.

6- Mimpi Mencegah Gangguan Emosi.

Ada satu kajian dilakukan di mana responden dikejutkan di awal mimpinya walaupun dia ttp mendapat tidur 8 jam.Ia dilakukan selama 3 hari secara berterusan.Hasilnya responden mengalami kemurungan,cpt marah,hilang konsentrasi dan halusinasi.Oleh itu,bermimpilah sepuas2nya dulu baru bgn!ha ha ha..

7- Kita Hanya Memimpikan Apa Yg Kita Ketahui

Adakah anda pernah bermimpi orang yang tidak anda kenali?Bermimpi berada di tempat asing yang tidak pernah anda tengok?Atau bermimpi objek yang tidak pernah anda tahu?Sebenarnya otak kita tidak pernah mencipta sesuatu yang belum pernah kita lihat ketika sedar.Akan ttp mungkin sekali kita yg tidak mengingatinya!boleh jadi org@tempat asing yg kita mimpikan adalah org yg kita pernah lihat ketika kita berusia 3 tahun!atau mungkin tempat yg kita lihat di tv!...

8- Tidak Semua Orang Mimpinya Berwarna

Menurut penelitian 12% orang normal mimpinya selalu hitam-putih lainnya mimpinya boleh full color.

9- Kita juga cenderung mengalami mimpi dengan “tema” yg sama, yaitu:

-> mimpi di sekolah
->mimpi di rumah
-> bertemu orang yg sudah mati
-> mimpi dlm dewan exam!!

10- Otak Menjadi Kreatif Ketika Bermimpi!

Otak kita tu kreatif bgt saat kita tidur, dia akan menggali database memori kita sedemikan dalamnya sampai sering kita sendiri takjub dengan mimpi aneh kita ( padahal semuanya sumbernya ya dari semua yg sudah pernah kita alami sebelumnya). Bagaikan puisi mimpi itu merupakan penggambaran simbolisasi yg sangat dalam.

p/s ; ada 1 lagi fakta yang aku terjadi kat diri aku sendiri.Mungkin fakta yang kesebelas iaitu KITA BOLEH MENGAWAL MIMPI KITA!..memang kita tidak boleh memlilih permulaan mimpi kita atau keseluruhan mimpi,tetapi kita dapat mengawal sebahagian mimpi kita dgn konsentrasi yg tinggi ketika berada dalam mimpi.

Sumpah ini berlaku kpd diri aku.Kali pertama aku sedar yang aku dapat kawal mimpi aku bila aku termimpikan hantu bungkus,pada mulanya aku berasa amat takut,then aku leh cakap kat diri aku ni mimpi jerr,aku try ubah 'mind' aku utk jadikan hantu 2 jadi pompuan cantik,then betul2 jadi!!

Sampai skang aku leh kawal mimpi aku,tp bukan setiap malam.Aku tahu aku nak apa dalam mimpi aku dan g cari sendiri,then selalunya 30% aku berjaya..Aku nak cter lebih tp agak sensor cikit,tp apa yang aku alami,kita leh kawal mimpi kita!
Share:

0 comments:

Post a Comment