" A year from now you may wish you had started today "

08 October 2011

Once Upon A Time ; pEsAn gUrU kU

Betul kata orang tua2,mereka makan garam dulu dr kita org muda..maksudnya mrk lebih berpengalaman drpd kita..tp yalah kita org xmuda xdgr sgt kata2 org tua ni...sbuk duk berseronok je tau kan...



  Apa yang membuatkan aku teringat ngan kata2 ni bila aku renungkan balik nasihat cikgu ak dl..dia kata kat aku "life is like running on a track,if u waste ur time see left & right then u'd loss ur focus to finish the race"...dulu aku xstuju ngan kata2 dia..sbb bagi aku kita mesti bersaing ngan pesaing2 kita utk jadi yg terbaik..kita mesti tgk kanan n kiri malah ke belakang utk tgk di mana pesaing kita berada agar kita kekal menjadi pendahulu dan penamatkan perlumbaan sbg no. 1 !!

  Tapi aku dah salah..aku ingin sangat jumpa cikgu aku dan kata kat dia i was totally wrong sir..aku dah tersalah tafsir akan kata2 cikgu aku 2...apa yang beliau maksudkan utk tidak toleh kanan & kiri ialah kita jangan asyik sibuk melihat kejayaan or kegagalan org lain sehingga kita terlupa yg kita sedang berlari . Krn bila kita sibuk melihat kpd org lain kita akan hilang fokus dan mungkin akan terjatuh!

  Jangan kita melihat kpd peserta di belakang krn ia hanya akan melambatkan kita...Jangan kita melihat kpd peserta di hadapan kita krn ia boleh memesongkan kita dr mencapai cita2 kita sendiri..baru sekarang aku betul2 faham kata2 cikgu...beliau cuma nk ingatkan aku agar fokus dlm mencapai cita2 aku..finish line tidak ditentukan oleh sesiapa,ttp oleh dr kita sndiri,krn finish line yang sebenarnya adalah apabila kita berjaya mencapai cita2nya...we make our own finish line.. terima kasih cikgu..
Share:

0 comments:

Post a Comment