" A year from now you may wish you had started today "

21 June 2013

kIsAH 1 mALam ; Pesan Si Jijoe

Malam Jumaat ni buat aku teringat kisah dulu pulak...kisah yg agak sadis n meninggalkan kesan yg mendalam dlm hidup aku...ceritanya begini...

Malam 2 malam jumaat...kawan aku Alan ngn Hanif ajak pekena shisha .. Aku tgk jam , awal lagi baru kul 11 pm..Lepas budak 2 ekor ni dtg jemput aku kt rumah kitaorg terus kt kedai shisha...

Sampai kt kedai,aku terkejut tgk ada org dh tunggu kt meja, member aku yg dah lama aku xjumpa...Jijoe!Si Jijoe ni kt sekolah mmg geng kitaorg...Tp dia ni nakal terlampau..Boleh dikatakan mmg bermasalah..Aku ngan kawan2 lain pon xleh nk kontrol dia ..

SPM pon dia xamik..Aku tanya dia nape xamik SPM,dia cakap kalau amik pon kantoi jgk..baik aku terus xamik...Aduhai..Kesian pulak aku kt dia...



Malam 2 sbb dah lama aku xjumpa,byk yg kami bualkan...Jijoe kata skang ni dia keje kt stesen minyak..N duk menyewa ngan sorang budak sekampung dia..Aku tanya la cmne idop ko Joe,dia cakap ngan penuh emosi " Aku camni la idop Ki,xberjaya cam korang semua leh masuk U..Aku keje biasa2 je..Kadang2 mkn pon xcukup...susah tol la idop aku kan"

Kesian tol aku dgr kata2 dia camtu..Tp aku tau dia amik dadah ..sbb 2 dia mula terpesong...Malam 2 juga dia nasihatkan kami agar belajar rajin2...Malam 2 jgk dia ckp dia sakit...sakit sgt katanya..sampaikan dia kata dah xde harapan utk dia...Aku ingat si Jijoe ni saje nk gurau...

Pas dh puas kami mintak diri dl..sbb time 2 dh nk subuh...si Jijoe ni cm susah nak lepaskan kami balik...Aku cakap kat Jijoe kalau ada peluang nanti kita leh jumpa lg..Si Jijoe ni skali lg cakap xtau la samada berpeluang jumpa lg ke x..Time nak bayar aku cpt2 bayar utk si Jijoe sekali,sbb aku tau dia mmg kering...

Pas salam,Jijoe bisik kat telinga aku " Tiki,aku nk pinjam duit ko leh x..aku dah 3 hari xmakan nasi..asyik makan megi je.."...Kesian betol aku tgk dia..apa lg aku seluk bagi not merah 2 keping kt dia...

Keesokan lepas jumaat aku terima panggilan drpd Alan..." Tiki...aku nk bgtau ko benda ni" serius suaranya..." Jijoe dah xde Ki..tghari sebelum Jumaat dia mati...gantung diri kt kipas" ...Apa lg terkejut aku! Sampai nak pengsan!...

Baru je malam smlm kami borak..ya ALLAH....Sampai kt rumah arwah(kt kg dia ) ,aku g kt mak dia..Mak dia cakap Jijoe ada HIV...ya ALLAH...sungguh sadis...

Dah beberapa tahun pristiwa ni berlaku,tp setiap malam jumaat aku akn kenang blk,cam pita rakaman...dan setiap malam jumaat jgk aku hadiahkan si Jijoe surah yassi...smg ALLAH Yang Maha Pemurah ampunkan semua dosa arwah..amin


- Dalam Kenangan Sahabat Kami,Hafizul -



Share:

4 comments:

  1. Sy yg baca ni pun rasa mcm serba salah, kalaulah kita dpt ajak dia ke jalan yg benar.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la..arap arwah dirahmati ALLAH..

      Delete
  2. kesian juga kat dia nie...
    tapi nak buat cam mana kan dia dah pilih hidup dia sendiri...
    Apa yang mampu kita buat...kita doakan yang terbaik untuk dia je dik...

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la..mmg ksian sgt..mgkin dia trsalah pilih...

      Delete