" A year from now you may wish you had started today "

28 June 2013

Once Upon A Time ; pULaU BesAr

Tetiba malam ni aku teringat kisah 6 tahun dulu..time 2 aku umur 16 tahun...

Dah lama kami xbercuti kt Pulau Besar,Melaka.Seingat kali terakhir kami ke sini ialah time aku darjah 4 kot...rindu sangat nk jejak ke sini lg...petang 2 aku,mama,shila,ngn abg aqil tunggu kt jeti Anjung Batu ketibaan feri yg dijadualkan tiba kul 5.30 p.m..

mama n abg aqil - pulau besar
Cuaca ptg 2 xelok sgt..awan mula berarak mendung , angin mula bertiup kencang..'alamak,nk ujan ni' desis hati kecil ku...aku rasa mula xsedap hati..ye la sbb kalau hujan laut bergolora,lagipun perjalanan feri ke pulau ambil masa dekat sejam lbh jgk kot...ikutkan hati aku nk je suruh batalkan feri ni,tp aku xbrani nk luah kt mama...

 Feri sampai..apa lagi kitaorg mula la gerak masuk feri...xsampai 15 minit,hujan mula turun..angin kencang bertiup sampai terasa sejuk dlm feri,kilat sambar menyambar...plg menakutkan feri kami naiki melambung2 sbb laut bergelora..mmg biasanya laut selat melaka x bergolora,tp kalau dh hujan punya lebat camni toksah ckp la...

Tangan aku mula sejuk..Mama yg duduk di tepi aku mula gelisah...Shila ngn abg Aqil duduk agak brjauhan ngn kami berdua ntah apa yg sedang mrk bualkan...penumpang2 yg lain jg kelihatan xsenang duduk...bayi kecil yg berada berdekatan menangis sambil ibunya cuba menenteramkan bayi 2..

Ada sekali feri kami melambung tinggi,apa lg penumpang menjerit la...aku dah mula trpikir mcm2 dah...aku pandang mama aku...aku ckp " ma..kalau jadi pape,mama jgn panik ya...tiki akn selamatkan mama xkira pape pon..."..mama pandang aku blk,seakan terkejut..mama senyap...aku tahu apa yg mama pikirkan,mesti dia tertanya psl adik aku si shila...aku lekas jawab " kalau shila mama jgn bimbang,dia tau berenang lg baik dr tiki "...." tiki jgn la bimbang,insyaALLAH kita selamat..xde pape yg buruk akn brlaku.." jwb mama ngn tenang..mama pgg tgn aku...

AlhamduliLLAH..akhirnya kami brjaya sampai kt jeti Pulau Besar ngn selamat..tkt jgk bila tringat pristiwa ni blk...
Share:

6 comments:

  1. Sy yg duk kt melaka ni pun tak pernah ke pulau besar lg...kt sana ada apa jer?

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada jet ski..ada beach ball..ada kubur panjang..ada kota portugis tp time 2 sy g ngah wt ..g la tina,tenang kt sana..tp xbyk sgt aktiviti...

      Delete
  2. ahahaha ika pergi pulau besar ni sunburn kut....esok tu terus demam T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhu...ya ke...ciannya ika..xbiasa kena panas ni

      Delete