" A year from now you may wish you had started today "

05 December 2014

Anorexia Nervosa

APAKAH anda semua suka melakukan diet supaya tubuh kelihatan langsing dan menarik? Tiba-tiba sahaja jadi alergi atau alahan, sama seperti alah pada coklat, ais krim, dan makanan-makanan berkalori tinggi. Kemudian menjadi takut untuk makan kerana bimbang berat badan bakal naik sehingga seharian suntuk cukup hanya makan beberapa suap nasi sahaja. Mungkinkah anda anorexia nervosa?

Apakah Anorexia Nervosa?


- Gangguan makan ' eating disorder ' yang kompleks.Terutama sekali disebabkan masalah 'psychology ' atau 'endocrinology' yakni hormon yang tidak stabil.


Key Features.

-  Takut untuk mengekalkan berat badan yang normal.
- Takut untuk menambah berat badan.
- Merasakan diri gemuk.( nampak/rasa yang diorang ni gemuk )

Simptom Lain.

- Mengehadkan pengambilan karbohidrat ( nasi,gandum ) 
- Selalu 'skip' makan.
- Mengira jumlah kalori yg diambil.

- 'Rigid thinking' & peraturan pelik2 eg. makan nasi 2 sudu sahaja,pilih makanan berdasarkan warna.




Petanda/Sign.

- Letih & susah nak tidur.
- Tubuh berasa sejuk,even dlm cuaca yang panas.
- Gangguan kitaran haid , amenorrhea = absence of mense cycle.
- Makan di tempat tersorok ( xnak org lain tahu apa dan berapa dia makan )
- Tertekan dan susah bergaul ngan orang.






p/s ; Selalunya masalah ni kerap berlaku kt perempuan ( lelaki boleh tapi ratio rendah ).So sesiapa yang rasa ada sign/symptoms kat atas boleh la jumpa dengan doktor untuk rawatan.







Share:

18 comments:

  1. Cik akak tak jaga badan..makan je apa yang boleh makan..janji halal..hihi...cik akak suka makan ayam kefci je kot...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sepatutnya cm2 la,mkn je selagi ada selera..ayam kfc nyum nyum...bila nak belanja sy? xprnh lg cik akak belanja sy sepanjanng prkenalan kita...haha

      Delete
  2. dulu saya ada masalah ni la,berat badan tak normal dgn ketinggian (BMI) tu yg kurangkan cr tak selamat mcm ni..kemudian satu tahap tu,malas la nak kawal takut nnti anemia makin teruk,ya la antara punca anemia kan kurang zat2 dr sumber makanan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau anemia then pastu hypotension ke apa lg bahaya..harap skang liena dah ok..

      Delete
  3. ishh takutnye.. tapi petanda tu macam pernah kena tapi cepat2 waras balik.. sekarang hambik.. berat bertambah.. menangis nak turun balik.. huwaaa... tu yg buat stress tu doktor tiqi.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe nasib baik waras balik..mmg masalah psikologi je,we are what we think..xpe la berat badan bertambah pun,asalkan kita sihat dan bahagia..

      Delete
    2. hihi.. nasihat yg baik doktor tiqi.. :D

      Delete
  4. Baru tau. thanks share mr cool. urm. anorexia nie ke yang makan pastu buang balik tuu??
    erkk.
    btw, saya makan je apa ada. hahahahaha alhamdulillah, bukan saya, bukan saya =P

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh...bkn elina...yg makan then buang balik nama dia bulimia nervosa...anorexia nervosa dia mmg jarang makan..

      Delete
  5. as'salam..
    yaya rase yaya ade simptm di ats tapi xmau jmpe doktor la..lau jmpe pon same je kot..atau jnis xmakan saman yaya ni..doktor ckp msuk kanan kua kiri.xkire..nak jugak diet giler2..;p
    tapi yaya xagree la utk yang athiq mention simptom lain tu - selalu skip makan tu mmg agree.. tapi Mengehadkan pengambilan karbohidrat,Mengira jumlah kalori yg diambil ni mmg perlu tau..kalau nak sihat kena hadkan karbo dan perlu ambil tahu jumlah klori utk stiap apa yg kita mkan..kalau xkire,hbislaaaa...huuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. yaya kena la dgr nsht doc baru sht...ohh sbnrnya psl simptom pesakit measure kalori dia buat dgn cara xbtul..hehe..slalunya org normal mkn , belasah je..

      Delete
  6. nak senaman tu ssh kot,,, jaga makan pon ssh gak,, :) tapi orang kurus perasan gemok tu mmg paling meluat kot,,,

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...kita kn tlg dia sbb dia sakit..dr psikologi kn bantu dia

      Delete
  7. aiyooo...sy plak simpton perasan kurus...tu yg makan lebih...adehhhh....hahahahha

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe...xpe mkn je..xkisah kurus or brisi yg pnting sht..

      Delete
  8. Nak kurus pun janganla taksub sangat T_T Seram pulak tengok haihh

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu la...biasa la penyakit mcm2 ada..

      Delete
  9. Almost every month Google releases some updates or data refresh so that websites, that uses black hat or spamming, should be removed and users will get quality website that will help them a lot.
    Ivanica

    ReplyDelete