" A year from now you may wish you had started today "

25 January 2015

Perkara Yg Dilupakan Ketika Masalah Melanda

Time fikiran ngah serabut dan serabai,masalah dtg bertimpa2.Masalah duit,masalah kerja,masalah masa,masalah study,exam,suami anak,gf,bf,kesihatan arghhhh! Tensen kan ? Semua org ada masalah dan ada waktu susah..dan sering kita lupa ...

1 ) Masalah/sakit ialah sebahagian drpd hidup.

Sakit dan susah selalu dtg dgn nikmat & kesenangan.Ibu sakit ketika proses kelahiran,namun,selepas anaknya berjaya dilahirkan kesakitan itu spt hilang.Seorg usahawan brmula drpd bawah keje bagai nak rak,dimalukan,direject ect,namun,akhirnya dia berjaya.No pain no gain.

2 ) 'Mind set' separuh drpd kejayaan/kegagalan.



Sering kali bila kita brdepan masalah kita akn ckp ' habislah aku' or 'matilah aku'..Kalau ada pape dugaan mmg kita dah automatik 'minda' kita ngan 'aku xboleh buat ni' or 'susah ni'..Mmg rata2 pemikiran org melayu camni,menyerah kalah sebelum berjuang.

Mulai hari ni,kita reset blk minda kita,buat sedaya upaya apa je cabaran.InsyaAllah kita boleh lakukan,kalau xblh pon at least kita dpt belajar benda baru kan..I have not failed.I have just found 10000 things that do not work - Thomas Edison.

3 ) Ketakutan = xwujud!



Selalu sgt kita tkt dgr khabar angin,dgn crita mitos,dgn ckp org.Contoh 'kalau lalu jln ni mlm2 boleh kena sampuk' , or 'ada org cakap sini ada pocong'.Kita pernah namapak pocong,kena sampuk? Tak pernah? Tapi nape kita tkt dgn benda kita sndiri xprnah nampak.Kita sndiri yg mencipta 'hantu' dlm minda kita sndiri.

Sampailah terbawa dlm kehidupan seharian kita.Takut nk bg pendapat,tkt bersalahan pendapat ngn org ramai,tkt pe org cakap ngn kita,tkt ngn public speaking bla bla bla...Ingt,fears dont really exist and they as deep as ur mind allows.



4 ) The present is all u really have to deal with.


Hakikatnya hari semalam sudah berlalu dan xkn kembali.Hari esk masih ghaib.Dan hari ini utk kita nikmati dan brusaha sekerasnya.

5 ) Great things take time.



Sabarlah.Tabahlah.Mmg slalunya benda elok ambil masa.Ia mngambil masa 9 bulan sblum bayi seorg bayi dilahirkan,6-7 thn utk mndapat ijazah perubatan,22 thn utk membina Taj Mahal,20 thn bg oyster mmbentuk mutiara,lebih 300 tahun bg menyiapkan Tembok Besar China.








p/s ; Setiap masalah ada jalan keluar.Kalau xde or xjumpa,then create on ur own!




Share:

5 comments:

  1. nice one tiqi... pasal hantu tu memang betull..benda yang kita tak pernah nampak tapi selalu dengar cerita dari org lain tu yg buat kita dh set dekat minda.. kadang2 anis nie kalau rase bermasalah je suka sgt ckp "susah"..ishh kena muhasabah diri selalu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hantu sbg contoh je..tp minda org kita mmg slalu takut benda yg xwujud..kalau dl askar melayu tkt brperang ngn askar siam sbb katanya mrk kebal..last skali mrk kalah sblm berperang..

      Delete
    2. yeahh betull.. belum kita cuba dah mengalah...

      Delete
  2. setiap masalah ada jalan penyelesaiannye...berdoa kepada Allah insyaAllah dipermudahkan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..doa dan usaha msti sering..

      Delete