" A year from now you may wish you had started today "

17 June 2015

Batal Puasa Ke Tidak?

Pejam celik,pejam celik dah masuk ramadan lagi kita.Alhamdulillah,syukur kpd Allah sbb kita masih sempat merasai bulan berkat ni lg.Dan bermula la lagu Harapan Ramadan,dan yg jenis 'kalut' dah siap pasang lagu raya,pehal?



 Kat Mesir ni pun 1 ramadan jatuh hari Khamis jgk,sama cm Malaysia.Nak xnak esk kena niat puasa dah esk.Ada yg kata baik kita niat puasa sebulan terus,dan ada yg kata kena niat tiap2 malam.Benda ni khilaf je,lagipun org kita Melayu trsalah tafsir antara niat dan lafaz.

 Bg mrk kena sebut di mulut utk puasa esk barulah di sebut niat.Itu salah.Niat ialah lintasan hati yg korang akn puasa esk.Korang solat terawih mlm ni msti la teringat esk puasa,or nanti sahur msti la sbb utk puasa kan,Itu la niat.Niat x sah apabila korang mabuk dan xsedarkan diri,or koma,etc.




 Bab batal puasa pun 1 hal.Time kecik2 dl org tua marah kalau aku korek telinga or korek hidung,sbb katanya batal.Xde batal la.Mungkin paling keras ialah makruh.Sama juga dengan mandi dan gosok gigi,Xde batal la.

Hadis nabi 'Sungguh bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada bau minyak misk'.Ini la dalil org brpuasa xnk gosok gigi.Lorr...itu bau di sisi Allah,di sisi manusia ttp busuk,nape xnk gosok gigi? Nak islam dipandang lekeh dan pengotor oleh org bukan islam? Tiada pengharaman utk bersugi ketika berpuasa,malah itu dituntut pun utk menjaga kebersihan.

Rasanya perkara yg membatalkan puasa jelas bg kita.Cuma kena ingat pada hadis nabi 'Betapa banyak orang yang berpuasa namun dia tidak mendapatkan dari puasanya tersebut kecuali rasa lapar dan dahaga'.Nape hanya dpt lapar dan haus je? Sebab mulut xjaga,duk mengumpat sana sini,mncarut,fitnah,menipu,ta'jub,tgk benda bukan2,bersangka buruk kt org len etc.In short kena puasa dr buat benda maksiat yg len jgk baru la dpt totally faedah puasa.Sekian.




p/s ; Agak pelik dgn pandangan serong masyarakat kpd org yg tidak solat terawih.Lorr..benda 2 sunat,xlayak kita nk merendahkan mrk..Mmg la rugi sbb setahun sebulan je ,tp sunat ttp sunat dan itu pilhan kpd individu..For the record,solat fardu 5 waktu secara berjemaah lg besar fadhilat dia drpd solat terawih 20 rakaat tahu.




Share:

5 comments:

  1. tahuuuu.. selamat berpuasa awak :)

    ReplyDelete
  2. yes. rasanya masa kcik2 dlu tkde pon ustazah/ustaz yg ckp pasal ni. punya la cmas semacam bila terlepas berbuka dan tak lafazkan niat. kekeke. padahal kalau sebelum tidur dah terlintas nk bgun berbuka untuk puasa pon dh kira niat

    ReplyDelete
  3. Info yang bagus.. thanks for sharing ^^

    ReplyDelete